2023-06-19
Schemalägg växeln inför ledighet
Vi på Accesit önskar alla våra kunder en glad sommar! Vi vill i samband med att det närmar sig midsommar och semestertider påminna er om att schemalägga er växel inför ledighet och röda dagar.
Börja med att undersöka vilka tider som faktiskt gäller under sommaren. Dubbelkolla tiderna med ansvariga chefer eller kollegor för att minimera risken att kommunicera ut fel öppettider. Kanske ska ni ha öppet under vissa timmar och andra dagar helt stängt? Skriv gärna ned dem, dag för dag, så att du har dem framför dig innan du går in i växeln och anpassar tiderna.
Behöver du hjälp? Kontakta vår support >
Steg för steg: Ändra öppettiderna i växeln
DSTNY
Ändra schemaläggning av växel
- Som administratör loggar du in på MyAdmin med dina inloggningsuppgifter du har i växeln.
- Gå in på fliken Organisationsinställningar och välj Svarsgrupper eller Knappvalsmenyer (beroende på vart du vill skapa en ändring).
- Bocka i vilken svarsgrupp/knappval du vill ändra händelse på.
- Tryck på kalender-ikonen på den händelsen det gäller, och sedan redigera-ikonen
- Ändra öppettiderna enligt önskemål och klicka på spara.
Accesit UC2
Tillfälliga öppettider i växeln
- Logga in i adminportalen och klicka på Schema i menyn.
- Klicka på växelns namn i den vänstra kolumnen. I det här fallet heter växeln Accesit.
- Till vänster ser du klockslagen och högst upp hittar du datumen. Klicka i det vita området från det klockslag du vill lägga till en händelse och dra det till klockslaget händelsen ska sluta.
- I rutan Titel döper du händelsen. Under Välj Status väljer du Tillfälligt meddelande.
- Det kommer nu upp en varning om att händelsen krockar med en annan händelse. Klicka på Skapa temporär händelse.
Använder du Softphone? Då går det även bra att ändra öppettiderna under fliken Schemaläggning.
Telavox
Lägg till ett växelläge
- Logga in i adminpanelen och välj växeltjänster.
- Klicka på plustecknet och ge det nya växelläget ett namn, exempelvis Julstängt 2022, så du kan hålla isär dem enkelt.
- Klicka i kalenderprioritet. Denna inställning gör att din nya växellösning prioriteras över dina ordinarie öppettider.
- Klicka på spara och välj vilken funktion din nya växellösning ska ha, exempelvis Spela ljud och Lägg på.
- Välj ett telefonsvar och gå tillbaka till adminpanelen.
- Klicka på klockan och placera ditt nya växelläge i kalendern. Specificera under vilka tider den nya växellösningen gäller. Du behöver inte oroa dig för att det ligger dubbla växellösningar under vissa tider då du redan klickat i kalenderprioritet i steg 3.
Skapa ett röstsvar
- Logga in i adminpanelen och klicka på hantera ljud.
- Välj skapa nytt ljud.
- Döp din nya inspelning till ett passande namn.
- Välj om du vill skapa en ny inspelning direkt i telefonen eller ladda upp en existerande. Du kan ändra inspelningen var som helst från vilken enhet som helst genom att ringa numret längst ned i rutan och ange din kod.
lynes
Ändra öppettider i en svarsgrupp
För att kunna ändra öppettiderna i en svarsgrupp eller IVR behöver du ha behörigheten Telefonisystem eller vara supervisor.
- Klicka på kugghjulet och välj din organisation
- Expandera listan telefonisystem och klicka på svarsgrupper
- Klicka på den svarsgrupp vars öppettider du vill ändra, och sedan på Schemainställningar
- Klicka på plustecknet och lägg in önskade öppettider
- När ni redigerar era öppettider väljer ni vad som ska hända när någon ringer er under Välkomstmeddelande - både under och utanför era öppettider