2022-12-10
Hur du lägger in autosvar i mailen inför ledighet
När det vankas jul väljer många att vara lite extra ledig för att få tid med familj, vänner och avkoppling. Ett enkelt sätt att meddela dina kollegor, kunder och andra du ofta får mail från att du är på julledighet är att lägga in ett automatiskt svar i din mailapp. När någon mailar dig får de snabbt reda på att du är ledig och att svaret på mailet kanske därför dröjer längre än vanligt.
Automatiskt svar när du är ledig
Det automatiska svaret skickas iväg direkt när ett mail når din inkorg. På det sättet slipper du oroa dig över att någon blir irriterad över att du inte svarat på deras mail, utan de får direkt reda på att du är på ledighet och när du väntas vara tillbaka. Du kan enkelt välja mellan vilka dagar det automatiska meddelandet ska skickas så du inte glömmer att slå av den när du är tillbaka. Mail som skickas till dig när automatiska svar är aktiverat kommer landa i din inkorg som vanligt. Du kan fortfarande svara på mailen som inkommer även om du har autosvar på.
Vad ska man skriva?
Förutom att skriva att du är ledig kan det också vara en bra idé att meddela när du är tillbaka igen så personen som mailar dig vet när den kan förvänta sig ett svar. Om du är orolig över att akuta ärenden inte behandlas i tid kan det vara en bra idé att i autosvaret även informera om vart de kan vända sig om de behöver ett snabbt svar. Kanske du har en kollega som jobbar, eller någon som bemannar växeln, som kan ta emot dessa ärenden medan du är på ledighet?
Så här lägger du in automatiska svar
Outlook (dator)
- Öppna Outlook på din dator och klicka på fliken Arkiv
- Klicka på Autosvar (frånvarande) eller Automatiska svar
- Välj Skicka autosvar högst upp. Här kan du även välja om du vill tidsinställa dina autosvar, alltså mellan vilka dagar du är frånvarande.
- Formulera ditt autosvar och tryck på OK.
Outlook (mobil)
- Öppna outlook och klicka på din profil (ofta din profilbild eller första bokstaven i ditt namn) högst upp i det vänstra hörnet.
- Tryck på kugghjulet i den vänstra kolumnen och välj ditt Office 365-konto.
- Klicka på automatiska svar och slå på funktionen.
- Här kan du välja om de automatiska svaren ska vara tidsinställda samt komponera dina svar.
- Klicka på bocken uppe i högra hörnet för att spara
Gmail (dator)
- Klicka på kugghjulet uppe till höger och välj "visa alla inställningar"
- Skrolla längst ner och slå på autosvar. Här väljer du även tidsperioden för dina autosvar.
- Formulera ditt svar i rutan och klicka på Spara ändringar.
Gmail (mobil)
- Öppna Gmail och klicka på de tre strecken uppe i det vänstra hörnet.
- Skrolla ner till Skriva och Svara och klicka på Autosvar.
- Aktivera autosvar, välj din tidsperiod och formulera ditt svar.
- Klicka på spara uppe i det högra hörnet.