2024-12-16
Ändra öppettiderna i växeln
Julen är precis runt knuten och ofta betyder det ledighet på många arbetsplatser runt om i landet. Det är inte sällan längre ledigheter även är lika med ändrade öppettider. Förutom att justera tiderna på hemsida, sociala medier och andra informationskällor är det viktigt att inte glömma växeln så era kunder vet vilka öppettider det är som gäller. Här visar vi, steg för steg, hur du kan ändra öppettiderna i växeln.
Börja med att undersöka vilka tider som faktiskt gäller under julen. Dubbelkolla tiderna med ansvariga chefer eller kollegor för att minimera risken att kommunicera ut fel öppettider. Kanske ska ni ha öppet under vissa timmar och andra dagar helt stängt? Skriv gärna ned dem, dag för dag, så att du har dem framför dig innan du går in i växeln och anpassar tiderna.
Behöver du hjälp? Kontakta vår support >
Steg för steg: Ändra öppettiderna i växeln
DSTNY
Ändra schemaläggning av växel
- Som administratör loggar du in på MyAdmin med dina inloggningsuppgifter du har i växeln.
- Gå in på fliken Organisationsinställningar och välj Svarsgrupper eller Knappvalsmenyer (beroende på vart du vill skapa en ändring).
- Bocka i vilken svarsgrupp/knappval du vill ändra händelse på.
- Tryck på kalender-ikonen på den händelsen det gäller, och sedan redigera-ikonen
- Ändra öppettiderna enligt önskemål och klicka på spara.
Accesit UC2
Tillfälliga öppettider i växeln
- Logga in i adminportalen och klicka på Schema i menyn.
- Klicka på växelns namn i den vänstra kolumnen. I det här fallet heter växeln Accesit.
- Till vänster ser du klockslagen och högst upp hittar du datumen. Klicka i det vita området från det klockslag du vill lägga till en händelse och dra det till klockslaget händelsen ska sluta.
- I rutan Titel döper du händelsen. Under Välj Status väljer du Tillfälligt meddelande.
- Det kommer nu upp en varning om att händelsen krockar med en annan händelse. Klicka på Skapa temporär händelse.
Använder du Softphone? Då går det även bra att ändra öppettiderna under fliken Schemaläggning.
Telavox
Lägg till ett växelläge
- Logga in i adminpanelen och välj växeltjänster.
- Klicka på plustecknet och ge det nya växelläget ett namn, exempelvis Julstängt 2024, så du kan hålla isär dem enkelt.
- Klicka i kalenderprioritet. Denna inställning gör att din nya växellösning prioriteras över dina ordinarie öppettider.
- Klicka på spara och välj vilken funktion din nya växellösning ska ha, exempelvis Spela ljud och Lägg på.
- Välj ett telefonsvar och gå tillbaka till adminpanelen.
- Klicka på klockan och placera ditt nya växelläge i kalendern. Specificera under vilka tider den nya växellösningen gäller. Du behöver inte oroa dig för att det ligger dubbla växellösningar under vissa tider då du redan klickat i kalenderprioritet i steg 3.
Skapa ett röstsvar
- Logga in i adminpanelen och klicka på hantera ljud.
- Välj skapa nytt ljud.
- Döp din nya inspelning till ett passande namn.
- Välj om du vill skapa en ny inspelning direkt i telefonen eller ladda upp en existerande. Du kan ändra inspelningen var som helst från vilken enhet som helst genom att ringa numret längst ned i rutan och ange din kod.
lynes
Ändra öppettider som administratör
- Klicka på kugghjulet och välj er organisation
- Hitta knappen Telefonisystem. Expandera vyn genom att klicka på och sedan svarsgrupper
- Klicka på svarsgruppen vars öppettider du vill ändra, och sedan på Schemainställningar
- Klicka på plustecknet och lägg till schema
- När du ändrar öppettiderna kan du välja vad som ska hända när någon ringer in på svarsgruppen under Välkomstmeddelande. Här kan du även välja vad som ska hända när någon ringer utanför öppettiderna.
- Spara ditt nya schema och gå tillbaka till Schemainställningar. Flytta ditt nya schema så det hamnar högst upp då växeln läser av schemat uppifrån och ner.